Bijna iedereen heeft de term Business Intelligence wel eens gehoord. Een vaak gehoorde term is dat Business Intelligence noodzaak is om een optimaal bedrijfsresultaat te behalen. Maar wat is nu eigenlijk Business Intelligence, voor wie is dit en waarom is dit juist nu zo nodig? 

Op het internet lees je verschillende soorten uitleg van het begrip Business Intelligence. Zoals in vele vakgebieden, wemelt het in de IT ook van de afkortingen en termen.

Op verjaardagen krijg je vaak de vraag “Wat voor werk doe je precies?”. Het is dan lastig uitleggen wat voor werk je precies doet als je zegt dat je “Business Intelligence (BI) consultant” bent. Mensen zullen vaak niet gelijk begrijpen wat voor werk je doet. Je kiest vaak voor het makkelijke antwoord met dat je in de IT werkt, en dat met Business Intelligence de omslag wordt gemaakt van data naar informatie.

Een van de omschrijvingen die je het internet tegen komt is:

“De benodigde informatie, in de juiste vorm, op de juiste plaats op het moment dat het er toe doet.” 

Bijna elk bedrijf maakt gebruik van operationele bedrijfssystemen. Hierbij kunt u denken aan een boekhoudpakket, een CRM-applicatie, het voorraadbeheer systeem, het contracten- en orderregistratiesysteem, etc. Deze bedrijfssystemen kunnen lokaal op kantoor (on-premise) of in de cloud draaien.

Dit soort applicaties hebben in vrijwel alle gevallen een eigen rapportage mogelijkheid. Meestal is dat een standaard set van vrij statische rapporten, met veel extra informatie wat niet gewenst is. Doordat deze pakketten vaak standaard zijn maakt het aanpassing aan en snelle levering van rapporten op maat erg lastig.

Om deze standaard rapportage beter naar specifieke informatiebehoefte in te richten en om managementrapportages over meerdere systemen heen te kunnen verkrijgen, is er waarschijnlijk vrijwel altijd iemand bezig met aanvullende managementinformatie opstellen in Excel. Ieder bedrijf kent en heeft de Excel-goeroes die helemaal ‘los’ gaan in Excel met allerlei draaitabellen de mooiste rapporten en grafieken maken. 

Hoe veel tijd zijn deze medewerkers extra kwijt aan het maken van deze handmatige Excel-rapporten? Zijn deze rapporten echt 100% betrouwbaar? Hoeveel handmatige wijzigingen worden er op het laatste moment gedaan om het kloppend te maken? Welke resultaten worden toch stiekem nog uitgesloten in de eindrapportage

Als u de genoemde indicatoren herkent, kun je overwegen managementinformatie op een andere manier inzichtelijk te maken.